24 February 2010

De 100m : Schaatsen vs Atletiek [AND THE WINNER IS...]

OLYMPICS-SPEED SKATING/

Op de Olympische Spelen is afgelopen week de 500m voor de mannen op de schaats gereden. Waar in de atletiek de kortste afstand (100m) ook wel de “koningsafstand” wordt genoemd is dat in de schaatssport de 1500m; ook wel de schaatsmijl genoemd. Op de kortste afstand van het langebaan schaatsen is men echter wel erg gesteld op de openingen en de eerste 100m zijn daar enorm belangrijk. Wanneer een schaatser een paar misslagen maakt in die eerste 100m of een slechte tijd liet noteren was deze volgens de commentatoren al snel volledig kansloos.

Het werd een bizarre wedstrijd voor de schaatsers met machines die kapot waren en waarvoor uiteraard protest werd aangetekend. Hoe verschillend is dat met de atletiek; ongetwijfeld zullen we gaan klagen indien de atletiekbaan kapot is maar er is denk ik toch wel een degelijk verschil tussen de twee sporten. Ik heb ooit van een topatleet gehoord dat hij de 100m had gewonnen simpelweg omdat 3 (!) andere atleten op de oneffenheden van die atletiekbaan liepen en daardoor bijna struikelden.

Op de foto staan de uitslagen van de eerste 100m van de mannen vannacht op de 500m sprint. Bij de 500m sprint wordt er 2 maal gereden; eenmaal startend vanuit de buitenbaan en eenmaal startend vanaf de binnenbaan. In het overzicht zijn de rode uitslagen die van de 1e rit en de gele uitslagen die van de 2e rit. Linksboven zien we de naam van Yuga Oikawa uit Japan staan die in Vancouver de snelste opening had : 9.47 !! In de 2e 500m opende de Japanner in 9.55 maar wie hem gaat zoeken in de totaal uitslagen vind hem terug op de 13e plaats. Snel openen is mooi maar de schaatsers moeten daarna nog 400m.

Waren de medaille winnaars snel? Ja, dat kun je toch wel zeggen want de nummers 1, 2 en 3 staan allebei in het meest eerste rijtje (de snelste 20). Ook hier weer een bewijs dat zelfs een medaille winnaar er met een snelle opening nog niet is. Joji Kato uit Japan is beide keren de snelste van de drie maar won uiteindelijk de bronzen medaille. De Koreaan Mo Tae-Bum is beide keren de nummer 2 en ging in de resterende 400m ook erg goed; hij won het goud! Keiichiro Nagashima uit Japan deed het niet zo snel als zijn landgenoot maar ging daarna sneller door en won de zilveren medaille.

Er zijn genoeg redenen om geen vergelijk te maken met de atletiek maar eigenlijk is het mooi om te zien dat Olympische en wereldkampioen en wereldrecordhouder Usain Bolt uit Jamaica gewoon met de snelste mee kan op zijn spikes. Er waren slechts 4 mannen op de Olympische schaatsafstand sneller dan de Jamaicaan. Als liefhebber van de atletiek kijk je toch met een schuin oog naar de verschillen. Het is algemeen bekend dat een atleet sneller kan openen en een schaatser uiteindelijk een hogere snelheid bereikt. Dat is ook een reden dat we enkel de 100m kunnen vergelijken; bij een 400m winnen alle schaatsers ruim van de atleten.

100m Atletiek vs Schaatsen

Het Koninkrijksrecord van Churanda Martina (9.93) zien we verderop in het lijstje en het Nederlandse record op de 100m van Guus Hoogmoed (10.15) staat nog verder naar achter. De atleten uit het Koninkrijk der Nederlanden kunnen zich dus niet echt meten met de schaatsers in Vancouver. Doen de Nederlandse schaatsers het dan wel erg goed? Jan Bos deed het de eerste keer sneller als Guus Hoogmoed maar de tweede keer verloor hij. Simon Kuipers was beide keren sneller als Guus Hoogmoed maar beide keren niet sneller als Churunda Martina. Schaatser Ronald Mulder deed het met 9.77 en 9.79 goed en sneller als de Antiliaan maar zouden we van het niveau Tyson Gay kunnen noemen. De enige schaatser uit Nederland die het goed deed op de eerste 100m was Jan Smeekens; met 9.65 en 9.66 was hij nog niet sneller als Usain Bolt maar zal niet ontevreden zijn met het meest links rijtje.

Het vergelijk mogen we officieel niet maken want de verschillen tussen deze twee sporten zijn te groot maar wanneer wie naar dit overzicht kijkt zal zich wellicht afvragen of Nederland niet eens wat meer sprinters op de schaats een paar spikes cadeau moet gaan geven. Wellicht zou Jan Smeekens het mooi vinden om eens in de zomer in het Olympisch stadion een 100m hard te lopen. Topatleet Timothy Beck was een atleet die van de atletiek naar de wintersport (bobslee) ging; wellicht gaan er in de toekomst schaatsers naar de atletiek. Nederland, sprintland… waarom niet! (Tekst: Bjorn Parée)

Prijsvraag
Maak kans op een olympisch kledingpakket van Asics

Naar aanleiding van bovenstaand artikel hebben we besloten om samen met Run2Day een prijsvraag op te stellen. Zij stellen twee olympische kledingsets (shirt, handschoenen en muts) van Asics ter beschikking. Het gaat om één damesset en één herenset. Deze kleding wordt gedragen door de Nederlandse delegatie in Vancouver. Bekijk op de site van Run2Day het pakket.

Wat moet je doen om in aanmerking te komen voor dit pakket?
Voorspel de doorkomst van Sven Kramer op de 400m tijdens de 10.000m in Vancouver. Deze wedstrijd wordt verreden op 23 februari. Mail de doorkomsttijd op de 400m en de eindtijd* van Sven Kramer naar losseveter@live.nl of laat een reactie achter onder dit bericht. Zorg er wel voor dat je een correct e-mailadres achterlaat. De deadline is 23 februari om 18.00.

De man én vrouw die er het dichtst bijzitten winnen het pakket. Mochten er meerdere inzendingen in aanmerking komen dan zal er worden geloot.

UPDATE: AND THE WINNER IS….
We zijn inmiddels alle reacties doorgelopen. Het was een hele kluif want naast alle reacties op de site waren er ook nog eens een bijna even groot aantal mailtjes binnen gekomen. En de winnaars komen allebei uit deze laatste categorie. Op de site zaten er al een aantal mensen akelig dicht tijd bij de juiste tijd. Wouter Visser was maar één honderdste seconde van de juiste tijd verwijderd. Maar er waren twee inzenders, één vrouw en één man, die exact de juiste tijd voorspelden. Het zijn Amber Hulleman en Bert Oosterhuis. Wij zullen met hen contact opnemen over de verdere afhandeling.

Verder willen we natuurlijk iedereen bedanken voor hun deelname. Het was mooi om te zien dat deze prijsvraag zo leefde. Alleen erg jammer dat deze wedstrijd zo’n enorme deceptie werd voor de hoofdrolspeler zelf.


Jim

  • February 19th, 2010 om 2:34 pm

Op de 10km wordt de doorkomst op de 100m nooit weergegeven, alleen de tijd na 200m en daarna na elke 400 meter.

Groeten, Jim


Joost

  • February 19th, 2010 om 2:36 pm

Ik heb ook nog nooit de tijd op 100 meter gezien bij de 10000 meter schaatsen. Sterker nog, na 100 meter komt men bij de eerste kruising …
Ik ga er van uit dat Vivian daar staat met een stopwatch om te meten :-)


dennis

  • February 19th, 2010 om 2:41 pm

Ik denk dat een handgemeten tijd van Vivian teveel discussie zal opleveren. We hebben het dus aangepast en vragen om de doorkomst op de 200m!


Daniel

  • February 19th, 2010 om 2:53 pm

Ook geen doorkomst op 200, alleen 400 meters (want 25 hele rondjes)


Weia

  • February 19th, 2010 om 2:54 pm

Terzijde: de schaatsers en schaatsters zie je indrukwekkende plio-dingen doen, maar als ze inlopen ziet het er vaak nogal lamlendig uit. Shani Davis sjokt als een oude man, Sven is ook geen echte atleet. In een programma over Svens training zie je ‘m ’s zomers tweebenige huppen doen over horden. De pootjes van de horden staan verkeerd-om, maar gelukkig staan ze buitensporig laag.


Daniel

  • February 19th, 2010 om 2:55 pm

On topic: eindtijd 12.58.64

Off topic: Sneller als? Spellingcheck svp!


Jurryt van de Vooren

  • February 19th, 2010 om 3:05 pm

Ik lees: Wellicht zou Jan Smeekens het mooi vinden om eens in de zomer in het Olympisch stadion een 100m hard te lopen.

Stel het eens voor aan het Olympisch Stadion. De kans is groot dat het dan nog gebeurt ook als iedereen wil meewerken.

Groeten uit het Olympisch Stadion!


Fynn

  • February 19th, 2010 om 3:30 pm

@ Weia

als je ongeveer een 1,5 uur van tevoren naar de waring up van vooral de sprinters en 1500m rijders kijkt, ziet het er naar mijn menging behoorlijk explosief uit. vaak doen ze dan een oefeningen die lijken op horde abc. op tv laten ze dit bijna nooit zien maar als ik in thialf ben zie ik het altijd.

verder denk ik dat kramer na 400meter doorkomt in 34.20 sec. en zijn eindtijd word (hoop ik) 12.52.00.


Joost

  • February 19th, 2010 om 3:33 pm

200 meter? Laten we er 400 meter van maken, ja toch? Of staat Dennis bij het 200 meter punt te klokken?


Erwin R

  • February 19th, 2010 om 3:36 pm

Kramer komt de eerste 400meter door in 32,14 en eindtijd wordt 13,01,29


dennis

  • February 19th, 2010 om 3:42 pm

Ok, driemaal een scheepsrecht: 400m. We zullen de mensen terugmailen die ons al gemaild hebben of hier gereageerd hebben! ;-)


Peter

  • February 19th, 2010 om 3:50 pm

31.42


Peter

  • February 19th, 2010 om 3:52 pm

correctie
31.42 en een eindtijd van 12.57.33


Frank Koopmans

  • February 19th, 2010 om 3:57 pm

@ Weia. Ze hebben dan meestal al geruime tijd ingefietst in de catacomben. Verder heb ik me gisteren verbaasd over Wust. Voor een 1000 meter ga je toch geen schaatspassen aan het elastiek maken? Da’s niet zo fijn voor je explosiviteit (die ze dan ook ontbeerde).

We hebben ooit Theo Bos op de baan gehad. Die liep 11.71 (1,1m/s).


Weia

  • February 19th, 2010 om 4:21 pm

@Frank: dat fietsen zal best maar als je dan even gaat dribbelen mag dat best met vormspanning. Over die oefening van Ireen verbaasde ik me ook. Op de atletiekbaan zie je het bij wedstrijden overigens ook wel, in de warming-up dertig buikspieroefeningen of een zwik uitvalspassen. Leuke trainingsoefeningen maar wat is het nut vlak voor de wedstrijd?


Ruud

  • February 19th, 2010 om 4:25 pm

Denk dat Kramer doorkomt in 33.92 en zijn eindtijd wordt 12.57.68 (zonder te forceren;))


Mark de Boer

  • February 19th, 2010 om 4:54 pm

Kramer gaat openen in 34.15 en komt over de finish in 12.48.23


Evelien Dekkers

  • February 19th, 2010 om 4:55 pm

33.86 op 400m en 12.52.88 finish


Fynn

  • February 19th, 2010 om 5:02 pm

@Frank
als het zijwaartse schaatspassen waren, was dit waarschijnlijk voor de bocht. ze brengen de spieren die ze dan gebruiken op spanning dacht ik.


Michiel Willaert

  • February 19th, 2010 om 5:12 pm

Een 100m zal niet echt makkelijk worden voor een schaatser. Voetcontacten zijn veel korter en schaatsen is een 3 dimensionale beweging in tegenstelling tot lopen.


ronnie

  • February 19th, 2010 om 5:15 pm

33.72 en 12:51.00 (ik heb eigenlijk werkelijk geen flauw idee…)


Marinus W

  • February 19th, 2010 om 5:43 pm

400m tijd: 34.68
eindtijd: 12:58,76


Vivian (Losseveter)

  • February 19th, 2010 om 5:57 pm

Ik lees een goed idee van Jurryt van de Vooren.

17/18 juli wordt het NK atletiek in het Olympisch stadion gehouden.
en
7 augustus de Amsterdam Open, eveneens in het Olympisch stadion.

Beide evenementen kunnen wel wat extra media aandacht/spektakel/toeschouwers gebruiken.
Een sprint met topschaatsers is een prachtige trekker.


Sabine

  • February 19th, 2010 om 5:57 pm

400 m: 33.36
eindtijd: 13:02,65


Guido

  • February 19th, 2010 om 5:59 pm

400m tijd: 34.17
Eindtijd: 12.55.47


Marc de Vries

  • February 19th, 2010 om 6:10 pm

ik kan mijn herinneren dat ik nog wel eens een wedstijd had in de zomer tegen Theo Bos en Jan Bos, volgens mij in Amersfoort, misschien zijn daar nog tijden van terug te vinden. (op de 100m)

Theo deed daar voor het eerst hoogspringen, enorm explosief en ging met de beroemde bommetjes techniek over best nog een aardige hoogte.


Tim

  • February 19th, 2010 om 6:16 pm

Dit is verreweg het slechtste artikel op LV tot nu toe.

Buiten dat het totale onzin is om een wintersport met een zomersport te vergelijken, kun je je afvragen hoe deze tabel er over 5 of 10 jaar uitziet. Schaatsen is namelijk nog een sport in ontwikkeling, getuige de zilveren plak van 1 of andere Zuid-Koreaanse shorttracker op de 5000 meter. Doet amper een half jaar aan schaatsen en rijdt zich al direct in de medailles. Natuurlijk is er wel enig verband tussen deze sporten, maar toch.

Bij een sport die al eeuwen in ontwikkeling is – zoals atletiek – zal er op de lange termijn minder verbetering zichtbaar zijn op de 100 meter dan bij het schaatsen, een sport die pas een jaar of 10 serieus wordt beoefend.

Daarnaast worden de OS op een baan met slecht ijs gehouden; de openingen zijn dus ook minder snel dan normaal. Als je het wegzet tegen de snelste openingen ooit gemaakt op een 100 meter, vindt je Usain Bolt misschien net terug in de lijst, maar kan hij zeker niet met de snelsten mee.


Jorrit Pels

  • February 19th, 2010 om 6:28 pm

opening in 0.34,12
en eindtijd 12.49,63


luuk

  • February 19th, 2010 om 6:40 pm

eerste 400m : 0.33,85
en eindtijd : 12.57,25


Pim Jehee

  • February 19th, 2010 om 7:11 pm

Mijn gok:

Eerste gemeten 400: 33.31
Eindtijd: 12.58.94


Stephan

  • February 19th, 2010 om 7:12 pm

400m tijd: 33.41
Eindtijd: 12.52.69


pim molenaar

  • February 19th, 2010 om 7:58 pm

400m 33,45
eindtijd 12:59,98


Wilfried van Meer

  • February 19th, 2010 om 8:01 pm

eerste 400m : 34sec.04 eindtijd 12min52


Gerard Jan

  • February 19th, 2010 om 8:11 pm

400 meter 29.56 10.000 meter 13.01


Wouter Nijkerk

  • February 19th, 2010 om 8:19 pm

400m tijd: 33.87
Eindtijd: 12.57.34


Inge

  • February 19th, 2010 om 8:19 pm

400m tijd: 34.01
Eindtijd: 12.55.45


Robin

  • February 19th, 2010 om 8:32 pm

400m : 33,97sec
Eindtijd: 12.53.14


Boy

  • February 19th, 2010 om 8:55 pm

400 m: 33.20
Eindtijd: 13.10.44 min.


Harm S

  • February 19th, 2010 om 10:00 pm

Kramer gaat in de 2e bochyt als hij net up-to-speed is op een blokje staan en haalt de 400M officieel net niet.
NB1 Uiteraard gaat hij effectief nog wel een keer dat 400M punt passeren nadat de Nederlandse tv-commentatoren zijn val tot Nationale ramp hebben verklaard, maar die tijd is irrelevant.
NB2 @Vivian: stuur mn prijs maar naar Erben, hij had graag zo’n set gehad geloof ik.
NB3 Overigens gaat Bob de jong sowieso de 10km winnen. Blijkbaar heeft nog niemand schaats-minnend Nederland uitgelegd dat hij zijn 5km enkel gebruikt heeft om op de 10km 1,5 week later pas echt te (net als 4 jaar geleden trouwens).


Tjalling

  • February 19th, 2010 om 10:22 pm

400m – 34.77
eindtijd – 13.07.13


koen

  • February 19th, 2010 om 10:32 pm

Kramer wordt 2e met 400m in 34:00 en eindtijd 13.00.00 (en Bob de Jong daar net voor met 12:59:00 !!!).

Tegenvaller voor Kramer, maar top voor Bob.


Wouter Jansen

  • February 19th, 2010 om 10:37 pm

400m: 33.18
eindtijd: 13.06.44


Wendy

  • February 19th, 2010 om 10:53 pm

400mtr: 34,13
Eindtijd: 12.56.92


René Godlieb

  • February 19th, 2010 om 11:07 pm

33.86/13.09.51


Lion van Egmond

  • February 19th, 2010 om 11:12 pm

400m 33:25
Eindtijd: 12.57.51


Pessimist

  • February 19th, 2010 om 11:50 pm

Kramer valt in de wedstrijd van 1500 meter en is zodanig gehavend dat hij de 10 KM niet haalt.


Jay Sauer

  • February 19th, 2010 om 11:53 pm

400mtr: 34.56
Eindtijd: 13.01.02


Weia

  • February 20th, 2010 om 12:04 am

400: 34.58
10000: 12:59.98


Rik H

  • February 20th, 2010 om 12:28 am

400m : 33.92
10000: 12:55 (denk echter dat Bob hem voor is, op pure kwaliteit en wilskracht geklopt, let maar op)


Jos K

  • February 20th, 2010 om 1:44 am

400m : 33.89
10000m : 12.50.55


Ricardo

  • February 20th, 2010 om 5:31 am

400m > 33.2
10.000> 13.04.22


Hoss W.

  • February 20th, 2010 om 9:57 am

Kunnen de sprinters mee op de 100.
De 500 meter is meer vergelijkbaar met een 300 meter.
De 1000 meter meer met de 500 meter van de beste hardlopers.
Dit laatste is een interessant feit, daar je de vergelijking ook qua verzuring kan maken. Er werd gezegd volle bak rijden is nodig. Dit klopt, dat is ook met de 400 meter, met die nuance dat we het moeten vergelijken met een 500 meter (tijden). Het is een feit dat een mens na een bepaalde tijd gaat verzuren. Bij een 500 meter meter hardlopen zullen atleten al iets behoudender van start gaan dan bij een 400 meter. Een 400 meter kan bijna niet behoudend gestart worden. Het is vaak uitstel van executie. Verzuren doe je toch.
Je moet sprinters en schaatser natuurlijk niet als lopers met elkaar vergelijken. Ik weet wel zeker dat Usain Bolt dit zou winnen van de nieuwe olympisch kampioen op de schaats. Natuurlijk is het wel leuk om te weten wat Ronald Mulder en kornuiten lopen op de 100 meter. Dit zal best wel snel zijn. Maar schaatsen is en blijft een andere beweging, dus interessanter is het om de ze te laten strijden op hun eigen onderdeel.
Dus bijvoorbeeld een 500 meter hardloper (profiel 400 meter / 800 meter loper)te laten strijden met een 1000 meter schaatser. Dwz wedstrijd hardloper sprint op zijn spikes een 500 meter. De schaatser sprint op de skeelers (hardlopen op ijs lijkt me niet haalbaar) een 1000 meter.


Jim

  • February 20th, 2010 om 10:27 am

Doorkomst na 400m: 34.12
Eindtijd: 13.03.15


Paula

  • February 20th, 2010 om 12:19 pm

400m 33.69
10.000m 13.05.12


Marius

  • February 20th, 2010 om 12:57 pm

doorkomst: 34,34
eindtijd: 12.56.03


Marion

  • February 20th, 2010 om 1:52 pm

Ik gok op een opening van 33.95 en een eindtijd van 13.02.18


Tim

  • February 20th, 2010 om 3:28 pm

doorkomst: 33:56
eindtijd: 13:06,14


Mathias Meijer

  • February 20th, 2010 om 3:35 pm

400m: 33,98
Eindtijd: 13.04,23


Frank

  • February 20th, 2010 om 4:32 pm

400 m 0:33:75
10.000 m 13:01:81


Tamara van der Bij

  • February 20th, 2010 om 5:32 pm

400 meter = 33,59
10.000 meter = 12.53,88


Femke Hollander

  • February 20th, 2010 om 5:34 pm

400: 33,68

10.000: 12.54,21


Tineke Stuyt

  • February 20th, 2010 om 5:42 pm

400m: 34.12
Eindtijd: 13.02.33


Paul van Hameren

  • February 20th, 2010 om 5:56 pm

400 m: 33.88
Eindtijd: 12.58.88


Jeroen Sengers

  • February 20th, 2010 om 6:49 pm

400: 34,98

10.000: 12:51.60


Rémy Siroen

  • February 20th, 2010 om 8:03 pm

1e ronde: 33.78″
Eindtijd: 12′ 57.11″


Paul Musters

  • February 20th, 2010 om 9:20 pm

1e ronde: 34.12″
Eindtijd: 12.59.20″


Richard van Heeckeren

  • February 20th, 2010 om 10:19 pm

1e ronde 33,23
Eindtijd 13.00.54


Thomas H

  • February 20th, 2010 om 10:37 pm

na 400m: 33.89
eindtijd: 12.58.76


wobbe

  • February 20th, 2010 om 10:46 pm

400: 33.12
10 km: 13.05.25


Moniek

  • February 20th, 2010 om 10:49 pm

1e ronde: 31.12
eindtijd: 13.01.65


Falco

  • February 21st, 2010 om 9:44 am

He RunOutOfHell, grappig idee! Ik zeg 34,32!


Alle Koperdraad

  • February 21st, 2010 om 12:53 pm

400m: 33.89
10km: 12.51.20


Andre Verhoof

  • February 21st, 2010 om 1:49 pm

Kramer gaat op 400m doorkomen op 32.57 en gaat finnishen op 12.53.47
400m: 33.57
10000m: 12.53.47

groeten


Yvonne

  • February 21st, 2010 om 1:55 pm

400m tijd: 33.72
10000m: 12.54.25


Sander

  • February 21st, 2010 om 4:22 pm

400 m : 33.4
10000 m: 12.56.14


Sander

  • February 21st, 2010 om 4:22 pm

ik bedoel: 33.41


Harry

  • February 21st, 2010 om 4:41 pm

doorkomst 32,32
Eindtijd 12.52,52


Martin

  • February 21st, 2010 om 6:31 pm

400m doorkomsttijd: 33.66
Eindtijd: 13.08.52


Myrte

  • February 21st, 2010 om 6:47 pm

Doorkomsttijd 400m: 33.38
Eindtijd 10.000m: 13.06.42


Lianne

  • February 21st, 2010 om 8:55 pm

400m 33.96

10000m 13.01.59


Delano

  • February 21st, 2010 om 9:01 pm

400m: 32.41
10.000m: 12.71,69


ad

  • February 21st, 2010 om 9:46 pm

400: 33.33
10000: 13.03.33


Sjoerd Engels

  • February 21st, 2010 om 9:54 pm

400m: 34:36
10000m: 12:56,45


Rick D

  • February 21st, 2010 om 9:55 pm

doorkomst in 33.70 en eindtijd in 12.58.80


Annelies

  • February 21st, 2010 om 9:58 pm

33.90 / 13.03.92


Sjoerd Engels

  • February 21st, 2010 om 10:03 pm

400m: 33:95
10000m: 12:57,55


Yannick

  • February 21st, 2010 om 10:48 pm

400m—> 34.31
10000m —> 13.02.31


Jan

  • February 22nd, 2010 om 12:22 am

400= 34,11
10.000= 12.56,45


Veronique

  • February 22nd, 2010 om 5:10 am

400m 33:32
10000m 12.52.48


Quinten Hennekam

  • February 22nd, 2010 om 7:53 am

400m 32.90
10000 12:59.80


Henk

  • February 22nd, 2010 om 9:32 am

400: 33.90
10.000: 12.58.16


Joost

  • February 22nd, 2010 om 1:26 pm

400 meter in 34.19, eindtijd 13.05.12


Dominique

  • February 22nd, 2010 om 1:46 pm

34.23, 13.07.33


Freek

  • February 22nd, 2010 om 2:29 pm

400 m in 32:78
10km. 13:01:34


Ellen

  • February 22nd, 2010 om 2:31 pm

400 m in 33:08
10 km 12:58:69


Vincent

  • February 22nd, 2010 om 2:32 pm

400 doorkomst: 34.34
eindtijd: 13.13.13


Freek

  • February 22nd, 2010 om 2:32 pm

400m in 33:24
10 km. 13:02:65


Auk

  • February 22nd, 2010 om 2:33 pm

400 m in 34:18
10 km in 13:02:97


Sybout

  • February 22nd, 2010 om 2:49 pm

400m: 33,96
10 km: 13.01,25


Tim

  • February 22nd, 2010 om 2:56 pm

Tussentijd: 33.94
Eindtijd: 12.58.72


victor

  • February 22nd, 2010 om 3:36 pm

400 meter in 32.9
De 10000 meter doet Sven in 13.03.80.

Alweer een gouden medaille, succes Sven.


Milan

  • February 22nd, 2010 om 4:49 pm

400m in 34.14
10km in 12.53.48


Niels

  • February 22nd, 2010 om 4:58 pm

400m: 33.92
10000m: 12.52.98


Edo

  • February 22nd, 2010 om 5:18 pm

34:01 / 12:50:32


Jeroen Paul Treffers

  • February 22nd, 2010 om 5:24 pm

400 meter 33.09
10.000 meter 12.53.38


Tom de Bont

  • February 22nd, 2010 om 5:25 pm

400 meter 34.45
10.000 meter 12.56.58


paul

  • February 22nd, 2010 om 8:35 pm

400 meter : 33.13
10000 meter: 12.53.13


Anouk

  • February 22nd, 2010 om 9:35 pm

400 meter: 33.82
10 000 meter: 12.53.89


Erik

  • February 22nd, 2010 om 10:43 pm

400m: 33.78
10000m: 12.51.43


Erwin van Diemen

  • February 22nd, 2010 om 10:48 pm

400m- 33.57
10.000m- 13.02.67


Jeroen Janssen

  • February 22nd, 2010 om 11:20 pm

400m:32.95
10000m: 12.52.12


Frank

  • February 23rd, 2010 om 10:03 am

400m: 34.54
10000m: 12.54.57


Ton

  • February 23rd, 2010 om 10:38 am

400m: 33.58
10000m: 12.51.58


Mynko Peterink

  • February 23rd, 2010 om 11:20 am

400m: 33.89
10000: 12.58.34


Michael

  • February 23rd, 2010 om 11:44 am

400m 33.31
10.000m 12.57,83


Theo Danes

  • February 23rd, 2010 om 11:47 am

400m: 33,66
10000m: 12:52,86


Erik

  • February 23rd, 2010 om 11:58 am

400: 33.68
10000: 12.52.38


Helga

  • February 23rd, 2010 om 12:05 pm

400 meter 31.56
eindtijd 12.58.27


Erwin

  • February 23rd, 2010 om 12:06 pm

400m: 32,50
10000m: 12:50,50


Marcel

  • February 23rd, 2010 om 12:18 pm

400m: 32.62
10km: 12.53.48


Stephan

  • February 23rd, 2010 om 12:22 pm

400m: 32.40
10km: 12.58


Hans

  • February 23rd, 2010 om 12:25 pm

400 m in 33:52
10000m in 13:01:35


Hans

  • February 23rd, 2010 om 12:26 pm

400m: 33:52
10000m:13:01:35


jaap

  • February 23rd, 2010 om 12:28 pm

400 m: 32:81
10 km: 12:57:36


laura

  • February 23rd, 2010 om 12:30 pm

400 m: 33:72

10km: 12:59:07


Roos

  • February 23rd, 2010 om 12:35 pm

400 m in: 33:89
10km in: 13:02:64


René Stokvis

  • February 23rd, 2010 om 12:41 pm

33:90

12:58:55


Jasper

  • February 23rd, 2010 om 12:53 pm

400m: 33.27
10km: 13.01.50


Jasper

  • February 23rd, 2010 om 12:59 pm

400 m in: 34:21
10km in : 13:04:15


Pascal van Troost

  • February 23rd, 2010 om 12:59 pm

400m: 33.87 s

eindtijd: 13.09.52


Albrecht

  • February 23rd, 2010 om 1:37 pm

400m: 32.90
10km: 12.56.73


twan

  • February 23rd, 2010 om 1:54 pm

400m:33,1
10km:12.59.58


Maarten

  • February 23rd, 2010 om 2:20 pm

400m: 33.04
10km: 13.06.12


Frank K

  • February 23rd, 2010 om 2:29 pm

400m: 34.12
10.000m: 13.00.17


Weia

  • February 23rd, 2010 om 2:36 pm

Vandaag laatste dag, ze beginnen al vroeg hoor!


Wouter

  • February 23rd, 2010 om 2:38 pm

400m 33,67
10.000m 12.56.77


Bastiaan

  • February 23rd, 2010 om 2:38 pm

400m: 31.92
10.000m: 12.54.65


Imo

  • February 23rd, 2010 om 2:39 pm

400m: 33.53
10.000m: 13.06.25


Guido van Weeren

  • February 23rd, 2010 om 3:03 pm

32.96

12.55.50


Vera

  • February 23rd, 2010 om 3:23 pm

400m: 33.29
10k: 13.00.50


Marcel

  • February 23rd, 2010 om 3:36 pm

34.08

12.53.63

Maar ik hoop dat Bob gaat winnen!!!
Ben trouwens ook wel een beetje bang voor die maffe koreaan Lee die nog maar een jaartje aan lange baan schaatsen doet en in 1 jaar anderhalve minuut van zijn pr op de 5k af heeft gehaald en pas 21 jaar is.
Op de 5k waren zijn laatste rondjes beter dan die van kramer.
In de toekomst gaat hij kramer regelmatig verslaan gok ik.


Arnoud

  • February 23rd, 2010 om 3:44 pm

400m; 33.60
10.000m; 12.55.66


Wik

  • February 23rd, 2010 om 4:12 pm

400m: 33.73
10000m: 12.58.11


Wouter Visser

  • February 23rd, 2010 om 4:13 pm

400M: 33.42sec
10.000M: 12.57,09min


Sipke

  • February 23rd, 2010 om 4:16 pm

400 – 32.91
10.000 – 13.02.36


Björn Kristian Nat

  • February 23rd, 2010 om 4:23 pm

400mtr. 34,34
10.000mtr. 12.57.64


Luuk

  • February 23rd, 2010 om 4:28 pm

400m: 29.9
10.000m: 12.54.54


Frank Vergeer

  • February 23rd, 2010 om 4:39 pm

400mtr. 32.48
10.000mtr. 12.54.21


Silke

  • February 23rd, 2010 om 4:55 pm

33.88/13.09.53


luuk

  • February 23rd, 2010 om 5:19 pm

400m: 31.27 sec
10 km: 12.51.76 minuten


Jorrit C

  • February 23rd, 2010 om 5:30 pm

400m: 33.94
10 km: 12.59.57


Tariq

  • February 23rd, 2010 om 5:34 pm

32.98

13.03.20


Pieter

  • February 23rd, 2010 om 5:45 pm

400m: 33.32
10km: 13.03.52


Marjolein

  • February 23rd, 2010 om 5:45 pm

400m 33.28
10km: 12.43.38


Irene

  • February 23rd, 2010 om 5:49 pm

33.29 400 meter
13.01.89 10000 meter :)


RunningRonald

  • February 23rd, 2010 om 5:51 pm

400mtr: 33.50
Eindtijd: 12.58.50


Pieter

  • February 23rd, 2010 om 5:53 pm

Marc de Vries(@) het ging om de wedstrijd in Harderwijk in 2005 waar niet Jan of Theo hoogsprong maar broer Anton. Jan was eerder wel aangekondigd maar kwam niet.

hoog 6 deelnemer(s)
1 494 Vries , Marc de 01-11-1978 Phanos 1.90 m
2 458 Zoethout , Mark 25-06-1978 AV Spirit (L) 1.80 m
3 349 Meijer , Daan 17-02-1983 EAC De Sperwers 1.80 m
4 448 Bos , Anton 03-06-1982 AV Athlos 1.75 m
5 423 Westerhof , Jarno 20-02-1984 AV Athlos 1.75 m
6 354 Rijke , Reinier 01-02-1978 GSAV Vitalis 0.00 m

uitslagen: http://www.avpec1910.nl/baancircuit/uitslagen/uitslagen.php?jaar=2005&serienummer=3


Mar

  • February 23rd, 2010 om 5:54 pm

400M –> 33.33
10K –> 12.49.49


Erwin Meijer

  • February 23rd, 2010 om 6:15 pm

400m: 29.50
10k: 12.56.31


Ans

  • February 23rd, 2010 om 6:22 pm

400m: 32.44
10000m: 12.59.31


Wouter SINAS

  • February 23rd, 2010 om 6:23 pm

400m: 33.99
10k: 12.54.40


Jordy

  • February 23rd, 2010 om 7:02 pm

400m: 33,65
Eindtijd: 12.58,69


Gerda

  • February 23rd, 2010 om 7:08 pm

400m : 33.59
10 000m: 12.52.82


Paul

  • February 23rd, 2010 om 7:12 pm

400: 33.60
eind: 12:59:98


Gerard

  • February 23rd, 2010 om 7:42 pm

400m tijd: 34.12
10000m tijd: 12.52.48


Eugene

  • February 23rd, 2010 om 8:09 pm

400m: 34,16
eindtijd 12.54,19


Roland

  • February 23rd, 2010 om 8:24 pm

00:33:09
12:54:56


Roel

  • February 23rd, 2010 om 9:13 pm

33.89
12.54.77


luuk

  • February 23rd, 2010 om 9:28 pm

29.53
12.03.66


Rémy

  • February 23rd, 2010 om 10:46 pm

Die koreaan heeft nu al 12.58…
Weer een stuntje?? Nog 3 ritten…


Jorrit Pels

  • February 23rd, 2010 om 11:22 pm

doorkomst Sven op 400m: 33.43


Rik H

  • February 23rd, 2010 om 11:22 pm

33.43


Jorrit Pels

  • February 23rd, 2010 om 11:34 pm

Sven Kramer heeft verkeerd gewisseld dus -> dsq


Atleet A

  • February 23rd, 2010 om 11:43 pm

iedereen fout, want geen eindtijd


hugo kusters

  • February 23rd, 2010 om 11:51 pm

amateuristische fout voor een sporter van dit kaliber. nog amateuristischer om dan je coach de schuld te geven, terwijl je zelf verantwoordelijk bent. heel jammer!


Jorrit Pels

  • February 23rd, 2010 om 11:54 pm

eindtijd was 12.54 nog wat… voor wat het waard is


haha

  • February 24th, 2010 om 12:09 am

@Hugo
Je maakt een grapje zeker!!
Hij zat volledig in trance rondjes 30 te rijden en dan krijg je ineens een duidelijke vinger en geroep van zn coach dat hij naar binnen moet!!
Split second dat hij moet beslissen en hij had gewoon het vertrouwen in zijn coach.
Vlak na de race voeren de emoties natuurlijk de boventoon en ben je ff geen beste vriendjes meer.
sneu voor kramer sneu voor kempers.
Maar wel de schuld van de coach.


Don K

  • February 24th, 2010 om 12:26 am

Nou ja, het is nou niet bepaald iets unieks.

Jan Bols deed het al een keer toen hij in gewonnen positie lag op een EK ALlround.
Jan Bos deed het blijkbaar (hoorde ik net op de radio) al een keer toen hij in gewonnen positie lag op een WK Sprint.
En nu doet Sven Kramer het dus in gewonnen positie op de Olympische SPelen.
Hij is dus in goed gezelschap.


Wouter

  • February 24th, 2010 om 12:27 am

@Hugo
Ik ben het helemaal eens met ”haha”
Wanneer je duidelijk van je eigen coach hoort dat je naar binnen moet begin je te twijfelen en moet je inderdaad in een split-second beslissen. Als je zoveel vertrouwen in je coach hebt als Sven vertrouw je erop dat hij het goed heeft. Erg jammer voor deze olympische spelen, voor Nederland en vooral voor Sven.
Eerder een amateuristische fout van de trainer dan van Sven.


hugo kusters

  • February 24th, 2010 om 1:08 am

@haha&wouter: uiteraard maak ik hierover geen grapje: we hebben gewoon een verschil van inzicht. ik vind persoonlijk dat een sporter van het kaliber sven kramer, zeker tijdens de belangrijkste race van zijn leven, zelf kritisch en konsekwent de verantwoordelijkheid van zijn baanwissels moet blijven nemen, ongeacht wat er door wie danook geroepen of aangeduid wordt. als je goed luistert naar svens eerste commentaar neemt hij ook die eindverantwoordelijkheid, ondanks dat zijn coach die fout maakte!


evelien dekkers

  • February 24th, 2010 om 1:21 am

tellen zijn tijden nu nog?


Don K

  • February 24th, 2010 om 1:32 am

Zijn eindtijd zal niet gelden voor de ISU, aangezien hij is gediskwalificeerd.

Ik betwijfel of het eerlijk is zijn eindtijd te gebruiken binnen deze prijsvraag. Sven heeft immers (als ik het goed heb) 26 binnenbochten en 24 buitenbochten gereden, dat is dus te kort. Maar gelukkig telt zijn eindtijd alleen als tie-breaker. Dus met een beetje geluk hoeven de organisatoren hierover geen beslissing te nemen.


Stephan

  • February 24th, 2010 om 1:45 am

Ik zat er toch verdomd dichtbij met mijn 33.41s


Thomas H

  • February 24th, 2010 om 9:55 am

@hugo,
Inderdaad, met zo’n palmares en een arrogantie waar je u tegen zegt ga je niet je coach de schuld geven van een wissel die je zelf maakt. Als hij echt zo geconcentreerd etc was laat je dat toch niet gebeuren?


Harm S.

  • February 24th, 2010 om 10:00 am

Volgens mij heb ik een beetje gewonnen, i.e. ik zei dat hij de finish niet zou halen; weliswaar op een andere manier dan door te vallen in de 2e bocht, maar toch…

@Vivian, stuur Erben naast mijn prijs ook maar meteen een camera en een microfoon, schijnt hij ook leuk te vinden;)


Weia

  • February 24th, 2010 om 12:09 pm

Kemkers doet een waarneemfout en geeft een foute aanwijzing, Sven maakt de fout naar de coach te luisteren. Ik moet zeggen dat ik me wat erger aan die schaatscoaches. Rondetijd doorgeven prima, gewenste tijd idem, nog een aantal standaardgebaren voor technische aanwijzingen, maar dat gebrul en zo. Het is geen voetbal. Waardoor zag Kemkers het verkeerd? Omdat ie een volstrekt overbodige boodschap op het whiteboard aan het schrijven was…


Vivian (Losse Veter)

  • February 24th, 2010 om 12:14 pm

We hebben even de tijd genomen om te kijken hoe we nu om gaan met de prijsvraag en komen tot het volgende: In de prijsvraag is naar de doorkomsttijd op de 400m gevraagd. Die doorkomsttijd is er, namelijk 33″43. Van deze doorkomsttijd gaan we nu ook uit.

Dan gaan we kijken welke vrouw deze tijd heeft geraden of het dichtst heeft benaderd.
Als er meerdere vrouwen evenver vanaf zitten dan gaan we vervolgens kijken naar de eindtijd. Als dan iemand diskwalifcatie heeft, dan wint die.
En anders kijken we wie er dichst bij de tijd zat die er op de klokken stond toen Sven de streep passeerde: 12′54″50.

Dezelfde prcedure handhaven we bij de mannen.

En ik ga nu aan de slag om zo snel mogelijk de winnaar en winnares te zoeken. Hiervoor moet ik bijna net zoveel mailtjes doorwerken als het aantal reacties die hier aan de voorkant staan. Dus geef me even een uurtje…misschien 2


Patrick Franken

  • February 24th, 2010 om 12:41 pm

@Hugo, erg makkelijk om dat zo te roepen. Loop maar eens een wegwedstrijd waar je al jaren gelopen hebt en ineens kom je bij een punt waar je automatisch afslaat waar je altijd afgeslagen hebt en ineens roept een controleur ‘rechts’…ga je dan gewoon linkt, of ga je toch even twijfelen? In het geval Kramer is het 3m voor de bocht bij een snelheid van pakweg 40km/u…


Thomas H

  • February 24th, 2010 om 1:16 pm

@ Vivian,
Is het wel relevant om naar de eindtijd te kijken?
Hij heeft immers een binnenbocht te veel gereden en dus te weinig.
Wie weet was ie in die extra meters van de buitenbocht wel gevallen ofzo..


anouk

  • February 24th, 2010 om 5:02 pm

Is er al iets bekend?


hugo kusters

  • February 24th, 2010 om 6:12 pm

@patrick franken: laatst schreef je op deze site dat je hier niet met mij in discussie wil gaan, omdat we elkaar vaak genoeg tegenkomen op training e.d. zoals je zei. nu je dan toch op mijn mening reageert, neem ik uiteraard de vrijheid om een reactie terug te geven, om mijn visie te verdedigen. blijkbaar zijn thomas h. en weia ook ook overtuigd van een stuk eigen verantwoordelijkheid van sven (zie hun redenaties hierboven). de vergelijking die je maakt met een wegwedstrijd, gaat wat mij betreft mank, omdat wegparcoursen altijd kunnen veranderen, maar het feit dat je bij een langebaanschaatswedstrijd komende vanuit de binnenbaan naar de buitenbaan moet wisselen is al meer dan 100 jaar ongewijzigd gebleven. ik trek dan altijd maar de vergelijking die in mijn beroep als chauffeur dikwijls voorkomt: als je als bestuurder iemand laat meekijken om aanwijzingen te geven over hoe ver je nog achteruit kunt rijden, en diegene die jij daarin dus blijkbaar vertrouwt, een verkeerde inschatting maakt, kun je diegene ook niet de schuld geven als je toch ergens tegenaan rijdt. je blijft altijd zelf verantwoordelijk, ongeacht hoeveel mensen er ook roepen of gebaren om je heen. dat is toch een vrij eenvoudig principe, dat voor elk weldenkend mens te begrijpen moet zijn.
het is in ieder geval mijn duidelijke standpunt over dit verschikkelijke incident. daar hoeft ook niet iedereen het mee eens te zijn. meningen van andere mensen probeer ik altijd te begrijpen, ook al lukt dat soms niet!


Stephan

  • February 24th, 2010 om 6:50 pm

Vivian, tip voor een volgende prijsvraag:
Laat mensen niet reageren met een mailtje, enkel reactie onder de berichten.
Ik had namelijk in 1 minuut tijd ipv 2 uur!? (leve de Ctrl+F zoekfunctie) al door dat ene wouter visser in ieder geval beter dan ik was! 33.42 om 33.41.
Jammer dat de rondetijden niet gecorrigeerd worden, want ik ben er heilig van overtuigd dat Sven wel degelijk 33.41 reed. ;)
Gefeliciteerd aan de echte winnaars!


Paul Zwama

  • February 24th, 2010 om 6:56 pm

@hugo

Sven heeft blind vertrouwen in een trainer waarmee hij al jaren samen werkt. Je gaat zo ontzettend diep tijdens een 10km dat je al je energie op schaatsen moet focussen (simpel gezegd). Bovendien is het de taak van de trainer om je de juiste kant op te wijzen, waarom staat hij/zij er anders???
Ik loop 10km op de baan en heb ook vaak geen idee meer hoeveel ronden ik nog moet lopen.. Ik hou me daar niet mee bezig, daar zorgt mijn coach wel voor! Zo zal Sven niet anders gedacht hebben. Stoicijns rondjes rijden is wat hij moet doen…


hugo kusters

  • February 24th, 2010 om 7:49 pm

@paul: ik begrijp jou standpunt tav het grote aantal ronden. wat dat betreft heb ik daar als 400/800m-loper weinig last van. verschil met schaatsen is wel dat jij op je 10km nooit van baan hoeft te wisselen, en ook geen coach nodig hebt om ronden te tellen, die kun jij gewoon op het rondebord aflezen of (als je gedubbeld wordt) van de jury horen. wat betreft “blind vertrouwen” in een trainer, ben ik het eens met betrekking tot trainingstechnische zaken (alhoewel er genoeg sporters zijn die hier zelf ook kritisch naar kijken). dat het expliciet een zaak van de trainer zou zijn om aan te geven dat je van binnen naar buiten moet wisselen ben ik pertinent met je oneens. dat zijn zulke basale zaken. als een trainer zich hiermee gaat bemoeien kun je dus een misverstand krijgen zoals je gisteren hebt kunnen zien. als je jouw redenatie doortrekt, zou je ook kunnen zeggen dat een trainer af en toe moet roepen dat je adem moet blijven halen, anders val je nog bewusteloos neer op de baan. natuurlijk is dit een ludiek voorbeeld, maar het illustreert wel goed hoe ik denk over eigen verantwoordelijkheden van een sporter, en al helemaal een sporter van dit kaliber…


Paul Zwama

  • February 24th, 2010 om 8:03 pm

Hugo, de trainer staat nu eenmaal te wijzen naar be binnenbaan. Op een moment heb je een seconde of misschien 2 om te beslissen wat je moet doen. Onder vermoeidheid zou ik ook snel aan mijzelf gaan twijfelen (8 ronden te gaan) en ingaan op wat mijn coach zou roepen. Ik heb een keer een 10km gelopen waarbij mijn coach (Eddy Kiemel) riep te gaan sprinten omdat ik de laatste ronde in ging, maar de organisatie vond kwam na afloop na mij toe dat ze het “jammer vonden dat ik 1 ronde te vroeg gestopt was”.. Achteraf had mijn coach gelijk, wat had ik moeten doen? Een ronde verder lopen?
Ik vind het prima dat we van mening verschillen, als ik iedereen van mijn mening moet overtuigen ben ik verder van huis. Laten we het daar maar op houden.


hugo kusters

  • February 24th, 2010 om 8:38 pm

paul,idd blijven we van inzicht verschillen. het voorbeeld dat je geeft is anders dan bij sven: daar maakte de organisatie geen fout, bij jouw 10km wel. by the way: je engels is al even goed dan je 10km (sub30 met 22jr is mooi). goed werk van jouw coach. doe eddy maar de groeten. lang geleden waren wij zeer aan elkaar gewaagd op 800m!


Ruud Boom

  • February 24th, 2010 om 9:08 pm

@Hugo: even goed als.
Blijkbaar is je Nederlands niet zo goed:P
Niet om een discussie te beginnen, maar ik vind het ook niet de schuld van Sven. Ik snap sowieso niet wat Kemkers te wijzen had.
Ten eerste lette hij niet op de race van Sven (namelijk alleen op de rondetijden en het verschil met de Koreaan).
Ten tweede heeft hij nog nooit eerder zo´n signaal gegeven (wat ik ook snap, want Sven is slim genoeg om goed te wisselen).
Ten derde bracht hij Sven hiermee aan het twijfelen (terwijl Sven vol overtuiging naar de buitenbaan aan het rijden was).


hugo kusters

  • February 25th, 2010 om 1:23 am

@ruud boom: nooit zal ik beweren dat ik altijd foutloos nederlands schrijf. als je snel een reactie publiceert zie je soms wel eens een vergissing bij nalezing. zo vergat ik in mijn eerste reactie op paul een “w” te typen achter “jou” in “jou standpunt”. “even goed als”, waar jij mee op de proppen komt, lijkt mij echter ook geen correct nederlands. wie van de lezers kan hier uitsluitsel over geven?


Don K

  • February 25th, 2010 om 1:35 am

@Ruud:
Kemkers constateerde dat Sven op het punt stond een fout te maken op de wissel. En dan moet je als coach ingrijpen.
Lijkt achteraf wellicht vreemd, omdat jij inmiddels weet dat Gerards constatering onjuist was. Maar Gerard wist dat op dat moment nog niet. Vandaar dat hij als coach op dat moment zijn pupil naar de binnenbaan *moest* wijzen.

m.b.t. “ten eerste”
Hij lette wel degelijk op de race van Sven. Het was immers de laatste rit op een Olympische 10km. Dus het ging er alleen maar om, dat hij voor zijn tegenstander bleef en sneller dan Lee. Die dingen moest hij als coach dus in de gaten houden. En dat lukt niet als je enkel en alleen maar naar je schaatser kijkt. Als hij zich daartoe zou beperken, zou hij op dat moment in feite als coach zijn werk niet doen.

m.b.t. “ten tweede”
Hij heeft wel degelijk vaker zo’n signaal gegeven, alleen nog nooit aan Sven. Dat is logisch, zo’n signaal hoef je alleen maar te geven als je schaatser op het punt staat verkeerd te wisselen.

m.b.t. “ten derde”
Gerard’s blunder bracht Sven inderdaad aan het twijfelen. Maar dan is het nog steeds aan Sven om te beslissen of hij de aanwijzing wel of niet opvolgt.


Daniel

  • February 25th, 2010 om 10:12 am

Hugo, leuk voorbeeld van dat achteruit rijden. Als je van achter het stuur geen zicht hebt en je vraagt iemand anders aan te geven hoe ver je nog kan dan heeft diegene geen verantwoordelijkheid? Laat me niet lachen! Je bent dan niet in de positie om zelf te oordelen, want je hebt geen zicht. In dit geval had Kramer op zijn gevoel moeten vertrouwens, maar wat als dit gevoel fout was geweest. Dan als coach maar toekijken hoe je pupil de fout ingaat? Ik vind het knap dat Kramer blind zijn trainer volgt terwijl zijn gevoel hem tegenspreekt. Op sommige mensen moet je blind kunnen vertrouwen. Jij geeft er van blijk dit niet te kunnen…


hugo kusters

  • February 25th, 2010 om 11:45 am

daniel: jij concludeert dat ik het vermogen zou missen om blind op mensen te vertrouwen. dat is natuurlijk niet waar. het door mij gegeven voorbeeld heb ik namelijk zelf lang geleden beleefd. enkele mensen stonden een vrachtautolengte van mij verwijderd, aanwijzingen te geven. ik vertrouwde toen op de juistheid hiervan. dit bleek niet terecht. toen ik uitstapte en bij de voor mij onzichtbare plek aankwam, zag ik geen van die mensen meer, maar wel een verkeersbord dat omlag! dat was een belangrijke les in mijn leven. vanaf dat moment besloot ik om in de toekomst liever enkele keren uit te stappen, dan mijn eigen verantwoordelijkheid op anderen af te schuiven. jij moet lachen om het feit dat mensen waarop je zou moeten kunnen vertrouwen, dit vertrouwen om wat voor reden danook niet kunnen waarmaken, terwijl zowel in mijn voorbeeld alsook bij sven, dit vertrouwen duidelijk niet waargemaakt wordt. ik vind het absoluut onbegrijpelijk dat je het “knap” vindt dat sven “blind” zijn coach volgt, terwijl zijn gevoel hem nota bene tegenspreekt. hiermee geef je impliciet aan dat je weet dat sven heel goed wist wat hij moest doen, namelijk: wat hij bijna zijn hele leven al automatisch doet: foutloos wisselen, zonder acht te slaan op tekens in welke vorm danook, die dit proces zouden kunnen verstoren! uit al het bovenstaande volgt dat jouw eindconclusie niet juist is. die had namelijk moeten zijn: je hebt er verstandig aan gedaan, om op dit soort momenten niet op andere mensen blind te vertrouwen, maar je eigen verantwoording te nemen. mocht je automatisme je ooit in de steek laten, dan hoef je ook niemand anders de schuld te geven dan jezelf! hopelijk heeft sven voor de toekomst deze dure les ook geleerd, net zoals ikzelf lang geleden!!


Weia

  • February 25th, 2010 om 12:06 pm

@Hugo en terzijde: het is ‘even goed als’.


hugo kusters

  • February 25th, 2010 om 12:21 pm

bedankt voor je reactie weia. toch twijfel ik nog en meen me van school te herinneren dat het “even goed dan” zou moeten zijn. lezen er hier mensen mee, die een hogere graad van taalkennis bezitten, en bereid zijn hierop te reageren?


Jouw reactie